Søg efter:
Der skal være minimum 1,6 millimeters mønsterdybde på trædefladen.
Eventuelt bedømt på slidindikatorere.
Er der ikke disse indikatorere, må man måle mønsterdybden.

Dæk på samme aksel skal sammenlagt have en bæreevne, som mindst skal svare til det tilladte akseltryk. Bæreevnen fremgår af dækmærkningen. Dæk skal desuden være af en dimension og udformning, der svarer til fælgen.
Dæk på samme aksel skal være af samme dimension og type (bortset fra nødreservehjul).
Dæk, fælge og hjullejer skal være hele og ubeskadigede. Ingen revner eller buler
Goodyear markerer deres vinterdæk med et “snemærke”
Når dette er slidt væk, har dækket IKKE længere vinterdæks egenskaber
Dæk skal være pumpet op til et lufttryk efter trailerfabrikantens foreskrifter. Hverken for meget eller for lidt.
Er man i tvivl om lufttrykket, kontakt da fabrikanten af traileren

Ujævnt/skævt dækslid kan skyldes fejl i affjedringssystemet, ubalance i hjulene eller forkert dæktryk. Ved påkørsel af kantsten vil der kunne opstå skader på dækket (slidbane og karkasse).

Unormal dækform ved vejbanen eller unormalt varmt dæk efter nogen tids kørsel tyder på ukorrekt dæktryk, som i længden kan ødelægge dækket. Dæktrykket bør i så fald tjekkes ved brug af dæktryksmåler.

Chassisrammen og trækstangen må ikke være deformeret, revnet eller beskadiget i øvrigt.
Revner i malingen eller koncentrerede rustdannelser (ruststriber) på chassisramme eller fjedre kan skyldes brud. Rustdannelser omkring bolte og nitter tyder på, at de har løsnet sig på grund af slid eller manglende vedligeholdelse.

Når påhængskøretøjet under kørsel lige ud ikke følger bilens spor, kan det være tegn på, at en aksel har forskubbet sig, eller at trækstangen/træktrianglen er skæv.

Er traileren tempo 100 godkendt, skal dækket være yngre end 6 år. Dækket på billedet er produceret i uge 48 i året 2022.