REGLER
Den 1. juli 2025 blev færdselsloven ændret. Teksten markeret med fed skrift blev
tilføjet.
§ 67 stk. 3. ”Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at
køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særligt at styre-,
bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og
sikkert, at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk, og at tilkoblingen
til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.”
Dette gælder alle typer motorkøretøjer.
Begrebet ”åbenbart uegnede” er ikke defineret.
BETYDNING
I vinterføre (fx sne, is og sjap) skal dæk have mærkningen ”M+S” (mud and snow) og
også gerne snefnug-symbol (også kaldet 3PMSF3).
M+S er den officielle definition af vinterdæk
.
Det er altid politiet som foretager den konkretevurdering af dækkenes egnethed på baggrund af
føret. Muligvis vurderes det, at M+S ikke er tilstrækkeligt i forhold til føret, men at der skal være
snefnug-symbol på dækkene.

ANBEFALING
Det anbefales altid at køre med dæk som er mærket med snefnugsymbol om vinteren, da det er det bedste valg, når der er vinterføre.
For person- og varebiler gælder det alle hjul.
For lastbiler og busser gælder det som minimum på trækkende og
forreste styrende aksler
.
I vores nabolande Tyskland, Sverige og Norge kræves altid dæk med snefnug-symbol i vinterføre.
I nogle lande kræves forøget mønsterdybde om vinteren, og det er vigtigt at sætte sig ind i reglerne ved
udlandskørsel. I Danmark er minimumskravet til mønsterdybde 1,6 mm for person-, vare- og lastbiler
samt busser, og anhængere til disse.



