Søg efter:

7.3 Hastighed under ligeudkørsel

7.3.1 Kendskab til ulykker

Eleven skal have kendskab til følgende omstændigheder ved ulykker:

1) Eneulykkerne hænger først og fremmest sammen med for høj hastighed efter forholdene.

2) I vejsving sker der flest eneulykker ved kørsel udover vejkanten i svingets yderside (den mindst krumme vejkant).

7.3.2-7.3.3 Kendskab til risikoforhold og orienteringsfærdigheder

Eleven skal have kendskab til følgende risikoforhold ved eneulykker:

1) Risikoen for væltning er særlig stor under kørsel i S-kurve eller ved hurtig ratbetjening fra side til side, fx i forbindelse med vognbaneskift.

2) Biler med påhængskøretøjer har tendens til hurtig saksning ved bremsning i glat eller fedtet føre og ved blokering af bremser, især under kørsel ned ad bakke.

3) Øget sidevindsfølsomhed ved kørsel med påhængskøretøj med høj opbygning.

4) Biler med påhængskøretøjer har tendens til slingrende kørsel ved høje hastigheder.

I øvrigt repetition af delmålene i 7.3.2-7.3.3 i undervisningsplan for kategori B.

7.3.4 Manøvrefærdigheder

Eleven skal beherske følgende manøvrefærdigheder vedrørende hastighed:

1) højst køre med den lovlige og sikre hastighed.

Eleven skal beherske følgende manøvre-færdigheder med henblik på at tilpasse hastigheden efter forholdene.

1) Tilpasse hastigheden til den højeste sikre (kørebanens tilstand, færdselsforhold, sigtforhold mv.) og lovlige på strækningen og herunder skifte glidende til et passende gear.

2) Skifte gear, når bilens eventuelle elektroniske indikator viser dette.

3) Holde hastigheden nogenlunde jævn ved behersket brug af speeder eller ved brug af fartpilot.

4) Tilpasse hastigheden således, at det fulde herredømme over bilen bevares, og således at bilen kan standses inden for den strækning, der kan overskues, og før enhver hindring, der kan forudses.

5) Køre i så højt gear som muligt for at spare brændstof, uden at motoren sejtrækker.

Ved kørsel på bakker

6) Eventuelt skifte til lavere gear før bakken.

7) Benytte eventuelt krybespor, hvis den påbudte mindste hastighed ikke kan holdes op ad bakke.

8) Eventuelt sætte hastigheden passende ned før en uoverskuelig bakketop.

9) Vælge passende gear til kørsel ned ad bakke efter bakkens hældning og længde.

10) Holde jævn hastighed ned ad bakke ved at lette trykket på speederen, eventuelt skifte til lavere gear eller bremse let med mellemrum, men undlade vedvarende bremsning over længere strækning.

Ved kørsel i sving

11) Vælge passende gear før vejsving efter svingets skarphed og gennemkøre svinget med konstant hastighed, dvs. uden hverken at accelerere eller bremse, hvis forholdene i øvrigt tillader det.

12) Accelerere let ved udkørslen af svinget, samtidig med at bilen rettes op.

Ved jernbaneoverkørsel forude

13) Nedsætte hastigheden før jernbaneoverkørsel uanset anvisningens art, således at man kan nå at standse før jernbaneoverkørslen, hvis tog nærmer sig.

14) Standse ved stoplinje eller i betryggende afstand før krydsmærke, blinklys eller bom, hvis tog nærmer sig, eller hvis blinksignalet er tændt, bomme sænkes eller hæves, eller man på anden måde advares om toget.

15) Standse ved stoplinje, hvor stoptavle er opsat.

7.3.5 Lovbestemmelser i øvrigt

Eleven skal have kendskab til følgende lovbestemmelser vedrørende hastighed:

1) Biler med tilkoblet registreringspligtigt påhængskøretøj må højst køre 80 km/t, også på motortrafikvej.

2) På motorvej må biler med registreringspligtigt påhængskøretøj højst køre 80 km/t.

3) Vogntog må i tættere bebygget område følge en eventuel højere lokal hastighedsgrænse, dog højst 80 km/t.

4) Bil og påhængskøretøj kan dog med en særlig godkendelse blive tempo 100 godkendt, hvilket tillader 80 km/t på landevej/motortrafikvej og 100 km/t på motorvej.

5) Biler med tilkoblet ikke-registreringspligtigt påhængsredskab må højst køre 30 km/t.